20 saveta da ojačate mentalno i budete čvršći

Od 25/10/2016Trening
Mentalna cvrstina

Želite da uspete u sportu ili bilo čemu u životu, treba da budete mentalno čvrsti, mentalno fit. Međutim, kako to postići, na šta se usmeriti i šta vežbati? Mi verujemo da se mentalni fitnes trenira i da je puno ulaganja potrebno, a pravi trenutak da krenete je upravo sada.

Ovo su karakteristike koje treba da imate da bi se smatrali mentalno fit:

Fleksibilnost: odabir emocionalne reakcije nezavisno o situaciji.
Snagu: mogućnost aktivacije maksimalne emotivne snage i postizanje optimalnog intenziteta.
Čvrstoću: jasne, čvrste stavove, vrednosti i uverenja.
Otpornost: otpornost vrednosti i uverenja u situacijama koje ih testiraju.
Upornost i izdržljivost: ustrajnost onda kada je to posebno teško.
Brzinu reakcije i odgovora: davanje jednako brzog odgovora nezavisno o stresu u situaciji.
Hrabrost: spremno podvrgavanje pritisku i suočavanje sa strahom.
Brzina oporavka: apsolutni povratak na trening nakon doživljenog poraza.
Otvorenost ka iskustvu: spremnost na testiranje i isprobavanje noviteta uz kritičko razmišljanje.
Usmerenost na trenutak: usmerenost na sada i ovde, ne na prošlost ili daleku budućnost.
Samopouzdanje i pouzdanje: vera u sebe i druge.
Kontrola: osećaj kontrole i kontrola onoga što se može kontrolisati.
Zahvalnost: svakodnevni osećaj zahvalnosti za prilike i neprilike.

Kako to možete postići:

  1. Trenirajte onako kako se borite: nemojte trenirati samo da bi bili dobri na treningu. Spremajte se za takmičenje, zato iz svakog zadatka na treningu tražite ono nešto što će vam pomoći da ostvarite svoj potencijal na takmičenju.
  2. Trenirajte sa osećajem nelagode – strah i anksioznost stvaraju osećaj nelagode, samo zato što smo naučili da su loši, a nismo navikli davati svoj maksimum onda kada se osećamo loše.
  3. Trenirajte uvek malo više nego što je potrebno – želite li da budete potpuno sigurni u svoje sposobnosti, radite barem malo više nego što kažu da je dovoljno. Istorija je puna primera onih koji su, zahvaljujući dodatnom angažmanu, postali najbolji.
  4. Budite onakvi kakvi želite biti – nije važno šta drugi misle o vama, ali važno je kako se prezentirate i šta demonstrirate sebi i drugima. Šta radite, to mislite, tako se osećate.
  5. Postavljajte limite otvorenog tipa – ako vas neko pita koliko sklekova možete da uradite i vi kažete 30, to je maksimum koji ćete napraviti. Ako kažete barem 30, napravićete minimalno 30.
  6. Tražite inovativna rešenja – jednostavna, očigledna rešenja već su isprobana, njih imate. Tražite nove načine, nove ideje za rešenje istog problema. Jedan plivač je rekao, pokušavam da prevarim vodu da bih išao brže. Takva vrsta varanja je ok. Budite inkluzivni sa idejama, a ne ekskluzivni. Isključivost stvara granice.
  7. Donosite brze odluke i držite ih se – u situaciji kada morate doneti brzu odluku, prva ideja koju imate, verovatno je najbolja. Sad je samo pitanje hrabrosti hoćete li verovati sebi i reagovati odmah ili ćete analizirati situaciju i propustiti trenutak.
  8. Prošlost je korisna samo za učenje – pobede i porazi iz prošlosti mogu vam biti dobre lekcije za budućnost. Vrednost pobede i poraza je jednaka, stoga pazite da ne dajete previše važnosti ni jednom ni drugom.
  9. Uspeh je unutar kontrole – uspeh je davanje svog maksimuma bez obzira na okolnosti i postizanje onog što možemo postići, vlastitog napretka u odnosu na sebe, a ne na druge.
  10. Poštuj druge – važno je poštovati protivnika ali samo zato da ga ne bi podcenili. Međutim, najvažnije je poštovati članove svog tima, ljude koji vam pomažu, vašeg trenera, dok je najvažnije poštovati sebe i sport kojim se bavite. Budite profesionalac u pravom smislu reči bez obzira na uzrast, kategoriju i rezultate, jer ulaskom u sport postajete deo populacije koja u svojoj istoriji broji stotine generacija koje zaslužuju poštovanje.
  11. Budite strpljivi, živite u trenutku – nestrpljivost se javlja samo ako previše razmišljate o budućnosti, radije se svakodnevno zapitajte šta možete učini danas da budete bolji.
  12. Izvrsnost je navika koju morate stvoriti – navike se stvaraju vežbom i ponavljanjem, danima, godinama. Najbolji se nisu samo rodili najbolji, već je sve ono što naizgled deluje jednostavno i spontano zapravo je uvežbano stotinama puta. Razlika između talentovanih i onih manje talentovanih je u tome koliko je pojedincu potrebno vežbe da bi stvorio/la naviku.
  13. Verujte u sebe i druge – samopouzdanje je stvar vlastitog izbora, a razvija se kroz iskustvo, podršku i pravilnu interpretaciju pobeda i poraza. Ako niste sigurni hoćete li verovati ili ne, odlučite čvrsto da verujete sve dok ne dobijete dovoljno razloga da od vere odustanete.
  14. Imajte viziju – želite da budete izuzetni, onda morate imati viziju, jer bez nje nemate smer u kojem idete. Nije problem promeniti smer ili put, ali je problem ako ne znate kuda želite stići.
  15. Odustanite od vlastitog ega – vaš ego vam je najveća kočnica, on vas sputava na “prizemno” I pogrešno vas usmerava dok vam govori da ste bolji od drugih. Najbolji su svesni svojih kvaliteta ali često ponizni i spremni da pomognu drugome.
  16. Budite posvećeni – posvećenost cilju i svrsi je odlično jer podrazumeva red, rad i disciplinu. Dok se ciljevi menjaju, ostanite posvećeni redu, radu i disciplini.
  17. Utišajte unutrašnje glasove – svako ponekad ima unutrašnji glas koji ti govori da ne možeš, da nije vredno, da je previše. Oni se javljaju u trenucima slabosti i govore protiv vaših vrednosti i uverenja.
  18. Birajte svoje reakcije — postoje situacije koje vas skoro uvek izbacuju iz elementa. Izaberite barem jednu u kojoj ćete od sada drugačije reagovati. Ako želite, ljutnju možete zameniti humorom, samo treba da budete spremni umanjivati vrednost situacije i vlastitog ega. Naučite kako da upravljate svojim emocijama u stresnim situacijama, kako koristiti neke tehnike mentalnog treninga.
  19. Kontrolišite šta možete – ono što možete kontrolisati zaslužuje vašu pažnju, a ono što ne možete kontrolisati ne zaslužuje ni pogled. Uspešni ljudi ne dozvoljavaju da ih prepreke zaustave, kao ni to da im stvari koje su van kontrole ometu i odvrate pogled od vizije koju imaju. Naučite reći ne barem jednoj distrakciji u vašem životu koja vas redovno ometa.
  20. Budite zahvalni – budite svesni stvari koje imate i koje dobijate kroz sport bez obzira na rezultat. Zahvalnost iskažite svakodnevno, javno ili intimno. Slabi ljudi govore o onome što nemaju i onome što žele imati, dok uspešni govore o tome što imaju i na čemu su zahvalni.

Ne prestajte da ulažete u sebe, bez obzira na način. Dan kada prestanete ulagati u sebe je dan kada polako počinjete da umirete, profesionalno, duhovno, mentalno, fizički…

Autor Centar Life

Centar za poboljšanje stanja i raspoloženja. Specijalisti za personalni trening.

Još članaka od Centar Life

Ostavi komentar

Dozvoli da te inspirisemo

Dozvoli da te inspirišemo!

 

Inspiracija direktno u tvom email sandučetu.

S vremena na vreme šaljemo kvalitetne tekstove i citate o treningu, ishrani i zdravlju generalno.

Budi u formi.

Uspešno ste se prijavili!